onsdag 24. august 2011

Mange kjemieksperimenter

Vitensenteret i Trondheim er et populærvitenskapelig opplevelsessenter i de gamle lokalene til Norges Bank i Trondheim. Det ser kjempespennende ut. I tillegg til et fantastisk senter har de også mange nettressurser som vi lærere kan bruke.  Bla mange kjemieksperimenter med framgangsmåte og forklaring. Jeg legger ut noen av dem her:


Utarbeidet av Vitensenteret i Trondheim:

"Glade, dansende rosiner


Utstyr:                        (Syltetøy)glass

                                   Vann med kullsyre ( enten m/ natron eller farris)
                                   Rosiner

Fremgangsmåte:         1)Fyll et glass eller en flaske halvfull(t) med kullsyret vann.
                                   2) Ta tre fire rosiner ned i vannet
                                   3) Vent og se hva som skjer

Spørsmål:                    Hvorfor vil rosinene vil boble opp til overflaten?

                                  
Svar:                           Kullsyren i vannet inneholder oppløst CO2- gass. Denne gassen vil fylle den ujevne overflaten på rosinene. Når nok gass har samlet seg, vil dette føre til at rosinene vil gå til toppen av vannet ( som små fallskjermhoppere..) hvor gassen så blir sluppet ut i luften når den når overflaten. Når det ikke er mer gass igjen ( når rosinen har nådd toppen) vil rosinene synke til bunnen av glasset, hvor de så vil begynne å flyte til toppen igjen, og igjen….



Et godt veddemål -sugerør -veddemålet

Utstyr:                        Glass m/ lokk

                                   Et sugerør
                                   Leire

Fremgangsmåte:         1) Fyll glasset med vann
                                   2) Lag et hull i lokket, men ikke større enn at man får et sugerør ned i
                                   3) Putt sugerøret ned i hullet
4) Tett igjen hullet med leire, slik at det er helt tett rundt åpningen på
     lokket, hvor sugerøret stikker ned.
5) Prøv å sug opp vannet gjennom sugerøret.

Spørsmål:                    Hvorfor klarer man ikke å suge opp vannet?
                                  
Svar:                           Når man drikker fra et åpent glass med vann, vil lufttrykket gjøre det mulig for vannet å gå opp i sugerøret. Ved å suge i sugerøret, vil du minke lufttrykker i munnen din.  Det vil si at lufttrykker inni munnen blir mindre enn lufttrykker som er utenfor sugerøret ( dvs i rommet, og i glasset).
                                    Vanligvis presser det vanlige lufttrykker på vannet, slik at vannet kan gå opp i røret, men når lufttrykk på vannet blokkeres ( ved å sette lokk på glasset) vil det ikke være noe lufttrykk som kan hjelpe til med å trykke vannet, slik at det går opp i sugerøret. Og siden luften ikke kan presse på vannet, vil det heller ikke gå opp i sugerøret.
                                    Uansett hvor hardt du prøver å suge opp vannet, vil du ikke få til dette!





Magisk ballong-oppblåsing

Utstyr:                        Brusflaske

                                   Glassbolle
                                   Ballong

Fremgangsmåte:         1) Fyll flasken full med varmt vann
                                   2) Fyll deretter bollen med kaldt vann
                                   3) La dette stå i et minutt, og tøm deretter ut vannet fra flasken.
                                   4) Tre ballongen over åpningen på flasken
                                   5) Sett deretter flasken i bollen som fortsatt er fylt med kaldt vann.

Spørsmål:                    Hva vil skje med ballongen, og hvorfor ?
                                  
Svar:                           Det varme vannet vil varme flasken. Når vannet helles ut, vil den fortsatt varme flasken begynne å varme opp luften som er inni flasken. Når flasken plasseres i bollen med kaldt vann, vil luften inni flasken kjøles ned, og komprimeres ( dvs blir mindre, og vil ta opp mindre plass). Dette fører til at luften på utsiden blir dratt ned i flasken, og drar med seg ballongen på innsiden av flasken- og blåser opp ballongen på innsiden av flasken.





Hva slags tetthet har de forskjellige stoffene?

Utstyr:                        Stort glass

                                   Sirup
                                   Mat- olje
                                   Vann
                                   En plastikk- del
                                   En kork
                                   En drue

Fremgangsmåte:         1) Hell sirup i 1/3 av glasset
                                   2) Hell deretter vann i den neste 1/3 av glasset
                                   3) Ta tilslutt i vann i glasset ( i siste 1/ 3 delen…), slik at glasset er helt
     fylt opp
                                   4) La dette stå litt, slik at de ulike lagene deler seg.
                                    5) Slipp så plastikk- delen, druen og korken ned i glasset.

Spørsmål:                    Hvor stopper du ulike tingene du slapp ned i glasset?
                                  
Svar:                           De ulike lagene har ulik tetthet. Den som har størst tetthet ( dvs. best pakket), vil være den på bunnen ( sirup) mens den med minst tetthet vil være på toppen ( vann).
                                    Hver ting vil synke til laget som har større tetthet enn selve tingen. Tingen vil da flyte på laget.




Hjemmelagede skyer


Utstyr:                        Et klart glass

                                   Gummihanske
                                   Fyrstikk

Fremgangsmåte:         1) Ta litt vann i et glass- bare slik at det dekker bunnen.
                                   2) Ta hansken ned i glasset ( med fingrene pekende nedover). Strekk
     deretter resten av hansken over toppen av glasset, slik at det hullet på
     toppen dekkes.
                                   3) Stikk hånden forsiktig ned i hansken, uten at forseglingen ( hansken
    over toppen av glasset, blir brutt). Ta deretter hånden rask ut igjen
    (fortsatt uten å bryte forseglingen…), men med hansken rund
    fingrene fortsatt.
4) Ta nå bort hansken, og slipp en brennende fyrstikk ned i glasset.
5) Ta hansken raske ned i glasset igjen, og forsegl glasset som tidligere.
6) Ta nå hånden forsiktig med i hansken, som før, og trekk den raskt
     opp igjen.

Spørsmål:                    Hva skjer ned i glasset når du tar hånden ned og ut av glasset?
                                  
Svar:                           Skyene vil lages når du tar hånden ( med hansken)  ut av glasset, og forsvinne når du tar hånden ( med hansken)  ned i glasset igjen.
                                   
                                    Skyene som du ser på himmelen lages ved at vanndamp kjøles nok til å lage vanndråper. Når våt, kald luft stiger, vil det kjøles enda mer, og danne små vanndråper, og dermed…skyer.
                                   
                                    Vannmolekyler finnes i luften rundt oss- de er usynlige. Men du vil ha de i glasset . Når du trekker hansken ut, vil du lage mer plass for vannmolekylene, og dermed mer plass for å ekspandere ( brer seg utover). Dette fører til at luften og vann- partiklene i glasset kjøles ned litt. Når luften kjøles ned, vil vannpartiklene begynne å klynge til hverandre ( samme formasjonen som skyene….)

                                    Men at man tenner en fyrstikk, har også sitt å si til dette forsøket; røyk-partikler, som er faste ( ikke flytende). Vannpartiklene vil klynges lettere sammen når det er noen faste partikler tilstede, som da kan fungere som kjerner. Dette vil føre til at røykpartiklene hjelper til å lage skyer.

Når du tar hånden tilbake ned i glasset, vil luften komprimeres ( presses sammen) , som dermed har motsatt effekt av ekspansjonen- dvs at luften dermed varmes opp.
Dette kan virke litt forvirrende, men bare husk på at ekspansjon fører til kjøling, mens kompresjon fører til oppvarming.



Blåse opp ballong


Utstyr:                        En flaske med en smal ” hals” ( liten tut)

                                   Eddik
                                   Natron
                                   Skje
                                   Vann
                                   Ballong

Fremgangsmåte:         1) Ta litt av like mye eddik og vann i bunnen av en flaske.
2) Bruk skjeen for å fylle ballongen halvfull med natron ( kan også
     bruke et sugerør for dette hvis det er vanskelig med en skje). 
3) Strekk ut ballongen over toppen av flasken . Vær sikker på at det er
    tett. La den tunge enden av ballongen henge på siden av flasken, slik
    at ikke noe natron slippes opp i flasken-
4) Hold ballongen fast rundt tuten på flasken, og vipp over den tunge
    delen av ballongen, slik at natronet faller ned i flasken.
5) Hør og se hva som skjer.

Spørsmål:                     
                                  
Svar:   


Seigt vann

Utstyr:                        Brus boks

                                   Spiker
                                   Vann

Fremgangsmåte:         1) Lag fem hull i siden på boksen ( bruk spikeren). Vær sikker på at
     hullene lages nær bunne av boksen.
2) Fyll boksen med vann.
3) Bruk alle de fem fingrene dine for å samle vannstrålene

Spørsmål:                    Hvordan samles strålene til en stråle?
                                  
Svar:                          Vannstrømmen holdes sammen ved seigheten til vannet.
Overflatespenning er egenskapen som vann har til å oppføre seg som om den hadde en slags kappe rundt seg ( som kroppen vår er holdt sammen av huden).
Dette skyldes koherente ( sammenhengende eller tiltrekkende ) krefter mellom molekylene, og nær overflaten.           


Olje og vann kan ikke blandes


Utstyr:                        To glass

                                   Konditorifarge
                                   Vann
                                   Mat- olje
                                   Isopropylolje                         

Fremgangsmåte:         1) Ta vann ned i et av glassene, og tilsett noen dråper med
    konditorfarge.
2) Hell mat- olje på toppen.
3) Rør rundt i glasset, eller rist det. Vil oljen og vannet blandes?
4) Ta nå frem et nytt glass med farget vann ( med konditor- farge). Hell
     til isopropyl- alkohol sakte nedover kanten av glasset ( innsiden av
     glasset….). Rør rundt, eller rist glasset. Vil det blande seg nå

Spørsmål:                    Vil de to væskene blande seg i de to tilfellene?
                                  

Potet- forsøk ( osmose- demonstrasjon)

Utstyr:                        2 poteter

                                   2 skåler
                                   salt
                                   vann

Fremgangsmåte:         1) Fyll begge skålene med vann.
2) Skjær potetene i flere mindre biter, men slik at hver bit har to flate
    sider.
3) Tilsett 2 ts med salt til den ene skålen med vann.
4) Ta halvparten av potetbitene i skålen med rent vann.
5) Ta den andre halvparten av potetbitene i skålen med saltvann.
6) La potetene være i skålene i 20 min.

Spørsmål:                    Hva er forskjellen på potetene som har ligger i de to forskjellige
            skålene?
                                  
Svar:                           Ved osmose, vil vannet gå fra stedet med lav saltkonsentrasjon til stedet med høy saltkonsentrasjon. Ved å tilsette salt til vannet, vil det være en høyere saltkonsentrasjon i vannet på skålen enn det er i potetene. Dermed vil vannet i poteten (på skålen med kun saltvann) trekke utover, slik at det bare blir en klissete masse igjen.



Ut og rulle, med glass…

Utstyr:                        2 like store glass m/ lokk

                                   vann
                                   three- ring binder
                                  

Fremgangsmåte:         1) Fyll en av glassene med vann
                                   2) Ta på lokket på begge glassene. Pass å at lokket er helt på.
                                   3) Ta three- ring- binder på gulvet, og start begge flaskene fra toppen av
    ”rampen”

Spørsmål:                    Hvilken av flaskene kommer raskest ned, og hvilken ruller lengst?
                                  
Svar:                           Når glassene begynner å rulle, vil glasset som er fylt med vann bevege seg raskest ned rampen, raskere enn glasset med luft. Dette skjer fordi vekten er fordelt jevnt gjennom hele glasset ( volumet), pga vannet inni. Men når glassene når gulvet, og begynner å rulle på den flate overflaten ( gulvet), vil glasset med vann i seg gi en friksjon( motstand) til gulvet, samtidig som mellom vannet, og innsiden av glasset. Det fylte glasset vil dermed begynne å sakne av, mens det letteste glasset vil ta ledelsen.



Skremt bort pepper

Utstyr:                        En vask eller en bolle

                                   Pepper
                                   Oppvaskmiddel, flytende

Fremgangsmåte:         1) Fyll vasken eller bollen med vann
2) Dryss litt pepper over vannet.
3) Drypp nå noen dråper av flytende oppvaskmiddel i midten av vannet.

Spørsmål:                    Hva skjer med pepperet, og merker du at det bare skjer i midten av
vannet?
                                  
Svar:                           Vi vet alle at lim eller teip kan brukes for å holde sammen to ting. Disse ADHESIVE kreftene gjør at to ting KOHERERER( eller adhererer) sammen. KOHESJON er ordet for at ting klistres sammen. Kohesjon foregår hele tiden, som f.eks regnet på bilvinduet, eller  støv på en lampeskjerm, eller t.o.m tyggegummi på stueteppet….
                                   
                                    Forklaringen på forsøket er at pepperet blir spredt fordi vannet drar pepperet like mye fra alle kanter. Når du så tilsetter noen dråper med oppvaskmiddel, vil det redusere kohesjonen mellom vannet og pepperet. Med andre ord, det reduserer ”draingen” på pepperet, og det ser ut som om pepperet blir redd for oppvaskmidler, og løper av gårde med en gang. Men egentlig, har vannet rundt kantene ( urørt av oppvaskmidlet) fremdeles full dra- styrke.

Hjemmelaget plastikk

Utstyr:                        ( Hel-) melk eller fløte

                                   Eddik
                                  
Fremgangsmåte:         1) Varm forsiktig opp hel melk eller fløte
2) Når det begynner å koke, rør inn et noen skjeer med eddik.
3) Fortsett å rør, inntil det begynner å ble gel- aktig.
4) La det nå kjøles ned.
5) Du skal nå vask det gummi-aktige stoffet  for å rense det litt.

Spørsmål:                    Hva skjer med pepperet, og merker du at det bare skjer i midten av
vannet?
                                  
Svar:                           Syren i eddiken reagerer med casein i melk, som dermed gjør det plastisk.
                                   
                                    Plastikk kan lages som naturlig plastikk, som er laget av materialer som voks eller naturlig gummi, eller plastikk kan lages som syntetisk plastikk, som er laget fra polyetylen eller nylon. De flest plastikktyper er laget av petroleums olje. Typen som vil laget, var av den naturlige typen.

Praktisk sett så ville denne typen plastikk her vært altfor dyr for å lage alle de tingene som lages av plastikk i dag. Olje- basert plastikk er mye billigere enn råmaterialet som trengs, er enkelt å få tak i ( men til og med oljeressursene vil tømmes en dag….). Forskere vet at dette, og prøver hardt å finne nye måter å lage plastikk på.

 Fugl fanget i et bur

Utstyr:                        Et stykke kartong

                                   Penn/ Blyant

                                               Teip

Fremgangsmåte:         1) Tegn et bilde av en fugl på kartongen
2) På en annen kartongbit, som har samme størrelse, tegner du et bur.
3) Nå teiper du kortene sammen, (men slik at tegningene vises) på hver
    sin side av pennen.
4) Spinn pennen mellom hendene dine ( som om du skulle tenne et bål
    ved hjelp av pinner…)

Spørsmål:                    Ser du tegning av en fugl som er fanget i et bur?
                                  
Svar:                           Det virker som om fuglen er fanget i buret, fordi hjernen virker på en spesiell måte. Når du ser  tegningen av fuglen, vil hjernen din holde på det bildet en liten stund- selv om bildet kommer og forsvinner veldig raskt. De to bildene kan faktisk overlappes i hjernen , slik at det virker som om fuglen er fanget i buret sitt.
                                   
                                    Animasjons artister følger den samme prosessen for å lage tegnefilmer. men, istedenfor å bruke to bilder, ( som for oss vil være fuglen og buret), så er animasjon, laget av mange forskjellige bilder, aller tegnet slik at vi ser bevegelse.

                                    Dette forsøket kan også gjøres ved å tegne en mann som hopper tau, nederst på hver side i en tegneblokk. Når man så blar fort gjennom sidene, ser det ut som om mannen hopper tau, fordi bildene kommer så fort etter hverandre.

Skøyting på tynn is

Utstyr:                        Korket flaske

                                   En kraftig ståltråd.
                                   Isbit
                                   2 hammere

Fremgangsmåte:         1) Plasser den korkede flasken på et bord. Det helper hvis flasken har en
     liten hals.
2) Balanser en isbit på korken.
3) Kutt av en 15 cm lang bit av ståltråden.
4) Knyt to hammere eller andre tunge ting til begge endene av
     ståltråden.
5) Balanser tråden langs midten av isbiten.

Spørsmål:                    Hvordan kan tråden kutte rett gjennom isbiten uten å brekke den i to
biter?
                                  
Svar:                           Trykket av tråden fører til at isen smelter under den. Tråden synker lett gjennom den smeltede isen, mens isen overfor tråden fryser igjen, siden den ikke lenger er utsatt for trykk.

                                    Dette prinsipper gjelder også for å skøyte. Trykket som  skøytene utfører på isen, fører til at isen smelter rett under skøyten, og danner et lite vannlag rett under skøyten, som gir en glatt og myk overflate for å gli fremover på.
                                   
                                    Det forklarer også alt det slafset som finnes på sterkt trafikkerte veier, under en snøstorm.



Super gnist

Utstyr:                        Saks

                                   Styrofoam brett
                                   Maskerings teip
                                    Aluminiums pai- form

Fremgangsmåte:         1) Kutt en bit av et hjørne fra et styrofoam-brett, slik at du får en
     L- formet bit eller som en hockey- kølle.
2) Teip den brettede biten  til sentrum av pai- formen. Du har nå et
     håndtak.
3) Gni nå bunnen av styrofoam- brettet ( det med håndtak på) mot håret
    ditt. Gni over hele brettet, og veldig raskt.
                                   4) Nå legger du brettet ( som du klippet i tidligere) opp ned på bordet.
                                   5) Bruk håndtaket til å plukke opp det andre brettet. Hold det over
     styrofoam- brettet som ligger opp- ned på bordet, og slipp det ned på
     den andre.
                                   6) Nå, veldig sakte, skal du ta bort i pai- formen, med fingertuppen.
    Hei, fikk du til å lage gnist?!!! Bruk håndtaket fro å plukke opp 
    pai- formen igjen. Ta bort i den med fingertuppen igjen.
    Hei- gnist igjen!!
7) Dropp pai- formen på styrofoam- brettet igjen: nye gnist!
8) Bruk håndtaket for å løfte opp pai- formen: flere gnist!
9) Du kan gjøre dette om og om igjen ganske lenge. Hvis pai- formen
    slutter å gi gnist, kan du bare gni den mot håret ditt igjen, og begynn
    på nytt igjen.

Spørsmål:                    Hva gjør at det blir laget gnist? Hva har dette å gjøre med lyn- gnist?
                                  
Svar:                           Når du gnir styrofoamen mot håret, vil elektroner dras av håret, og samles opp på styrofoamen. Når du putter (en aluminiums) pai- formen på styrofoam, vil elektronene på styrofoam dra på elektronene. Noen av disse elektronene i metallet, er frie elektroner ( dvs at de kan bevege seg rundt inni metallet). Disse frie elektronene prøver å bevege seg så langt bort fra styrofoam som de klarer. Når du tar på styrofoam, vil disse frie elektronene samles opp på hånden din, og lage et gnist.
                                    Etter at elektronene hopper over til hånden din, mangler pai- formen  elektroner. Når du løfter opp pai- formen, vekk fra styrofoam- platen, vil den ta elektroner fra hånden din når du løfter den opp, og dermed laget enda et nytt gnist. Når du putter pai- formen tilbake på styrofoam- platen, vil du starte hele prosessen igjen.

                                    Lyn- gnist er et dramatisk eksempel på statisk elektrisitet i aksjon. Du kan se lyn når et gnist (av bevegende elektroner) raser opp eller ned mellom en sky og jorden ( eller mellom to skyer), De bevegende gnistene, dumper bort i luft- molekyler på veien, og varmer de til en temperatur fem ganger varmere enn overflaten på solen ( som er på ca 6000 grader, og fem ganger varmere, er…..varmt). Den varme luften ekspanderer ( utvider seg) som en supersonisk sjokkbølge,  som man hører som torden. ( eller er lyden smellet når det klapper igjen???)



Helt herlig gørr

Utstyr:                        Avis

                                   Måle- glass
                                   1 kopp stivelse
                                   Stor bolle eller panne
                                   Konditorfarge ( hvis du vil)
                                   ½ kopp vann

Fremgangsmåte:         1) Putt avispapir på border, slik at du ikke søler utover.
2) Ta stivelsen i en bolle. Tilsett noen dråper ( 2- 3 dråper)
     konditorfarge. Tilsett vann sakte, og bland stivelse og vann med
     fingrene  inntil pulveret er vått.
3) Fortsett å tilsette vann inntill gørret føles som en væske når du rører
    sakte. Prøv deretter å slå litt borti med fingeren eller med en skje. Når
    det ikke spruter fra den, er den passe klar. Hvis gørret er for tørt,
    tilsett litt mer vann. Hvis den er for våt, tilsett litt mer stivelse.

Spørsmål:                    Hvorfor virker gørret som det gjør?
                                  
Svar:                           Gørret er satt sammen av små, fast partikler stivelse, som er løst opp i vann. Kjemikere kaller denne typen blandinger for en kolloide.
                                   
Som du fant ut da du eksperimenterte  med gørret, oppfører denne kolloiden seg rart. Når du slår på den med en skje eller raskt klemmer en håndfull av gørret, vil det stå stille (som noe fast).
                                    Jo hardere du klemmer, jo tykkere vil gørret bli.
                                    Men, når du åpner hånden og lar gørret flyte, vil det dryppe ( som noe flytende).
                                   
Når du rører rundt i gørret, med fingeren, vil den ikke følge med i bevegelsen. Men rører du sakte,  vil den flyte rundt med fingeren ganske lett.
                                   
De fleste væsker vil ikke oppføre seg slik i det hele tatt. Hvis du  rører
rundt  i en kopp med vann, vil vannet lett bevege seg ut av veien- og det
har ikke noe å si om du rører raskt eller sakte.
                                              
                                    Kvikksand vil oppføre seg ganske likt som gørret. Den blir seigere jo mer kraft som virker på den. Hvis du noen gang skulle havne opp i kvikksand (eller en blanding av vann og stivelse…), så prøv og svøm mot det faste landet, veldig sakte. Jo saktere du beveger deg, jo mindre vil kvikksand ( eller gørret) gjøre motstand mot bevegelsene dine.           


Bilder fra lys

Utstyr:                        En linse- som en i et forstørrelsesglass eller fra et kamera ( spør først

hvor du kan få lov til å ta en linse fra)

                                   Et rom som du kan få veldig mørkt
                                   lys- kilde, som en TV eller et lyst vindu.
                                   et hvitt ark

Fremgangsmåte:         1) Se gjennom en linse, og se på ordene du leser nå, eller på
     fingertuppen din. Ser ting større ut gjennom linsen? Hvis de gjør det,
     har du en forstørrelses- linse. Det vil virke bra for forsøket her.
2) Gå inn i et rom so bare har en lyskilde. På en solrik dag, vil et vindu
     være bra. (Slå av alle elektriske lys i rommet). Om natten kan du slå
     på TVen og bruke den som lyskilden. Du skal bruke linsen din til å
     lage et bilde fra lyskilden. Så, du trenger en lyskilde som kan lage et
     interessant bilde. Et bilde av en vanlig lyspære, er bare en sirkel,
     som er ganske kjedelig.
3) Stå noen en ½ - 1 meter far lyskilden din. Holde lensen opp, slik at 
    lyset kan skinne gjennom det. Hold et ark på andre siden av linsen
    slik at lyset skinner gjennom linsen og på arket. Papiret er liksom
    som et filmlerret nå, og papiret vil reflektere et bilde av lys slik at du
    kan se de det.
4) Start  med linsen nærme papiret, og beveg linsen sakte bort fra
    papiret og mot lyskilden. Se på mønsteret av lys på papiret. Når
    linsen er den riktige lengden fra papiret, vil du kunne se et bilde av
    lyskilden. Bildet vil være opp- ned og bakvendt.
5) Hvis du ikke klarer å se bildet med en gang, fortsett å prøve.
     Prøv å stå  nærmere lyskilden, eller prøv å beveg linsen lenger vekk
     fra papiret. Det kan hende det tar litt tid, men før eller siden vil du
     klare å få frem et bilde.

                                  
Svar:                           Når du bruker linsen din til å lage et bilde av noe som lyser, gjør du det samme som  en film- fremviser gjør. I en film- fremviser ,vil et lys skinne gjennom et gjennomsiktig bilde ( selve filmrullen), og deretter gjennom en linse. Linsen tar lyset fra bildet, og lager et stort bilde på en stort filmlerett ( som på kino).


Øre gitar

Utstyr:                        Spiker (du vil også trenge en hammer hvis du bruker hermetikkbokser)

                                   To tomme yoghurt- bokser ( kan også bruke to hermetikkboker)
                                   Saks
                                   Tråd/ Hyssing
                                   Et såpestykke
                                   Binders
                                   En venn

Fremgangsmåte:         1) Bruk spikeren til å lage et hull i sentrum i bunnen på hver yoghurt-
     boks.
2) Med en saks, skal du klippe av en hyssing-bit, som er noen meter
     lang.
3) Våt såpestykket. Gni inn en ende av hyssingen med såpe, slik at den
     blir lettere å stikke gjennom hullet i bunnen av yoghurtboksene.
4) Når du har fått tråden gjennom , skal du ta tak i enden, og feste en
     binders til den, slik at den ikke slipper ut gjennom åpningen. Gjør
     det samme med den andre koppen.
5) Nå har du laget deg en øre- gitar. Holde en kopp opp til øret, og gi
    den andre koppen til vennen din. Fortell vennen din å gå bortover
    inntil hyssingen er stram, og hold så koppen opp mot øret. Når en av
    dere spenner hyssingen ( eller knipser eller drar bort i den), kan
    begge høre lyden.


Spørsmål:                    Hvordan virker øre- gitaren?
                                   Er lyden som du hører når du knipser borti hyssinge, annerledes enn
lyden du hører når vennen din knipser borti hyssingen?

                                  
Svar:                           Når du knipser bort i strengen på øre- gitaren, vil strengen begynne å vibrere ( bevege seg i en retning, og deretter i motsatt retning)


Hjemmelaget brannslukningsapparat

Utstyr:                        Liten bolle

                                   Større bolle
                                   1- 2 stearinlys av ulik høyde
                                   Natron
                                   Eddik

Hensikt:                      Brannslukningsapparat fungerer ved å fjerne en av de viktige
                                   ingrediensene i brann, nemlig oksygen. I dette eksperimentet
demonstrerer vi denne prosessen.

Fremgangsmåte:         1) Plasser det stearinlysene i den lille bollen, ved siden av hverandre
2) Fyll den lille bollen med litt natron.
3) Plasser den lille bollen oppi den større bollen.
4) Tenn på stearinlysene, - kanskje lurt å få hjelp av voksne til dette, 
5) Nå kan du helle i eddiken på toppen av natronet, men ikke over
     stearinlysene, selvfølgelig.


Spørsmål:                    Hvorfor slukker lysene?
Hvilket lys slukker først- det korteste eller det høyeste?

                                  
Svar:                           Når eddik blandes med natron, vil det reagere sammen og lage karbondioksid. Karbondioksid er en gass som er tyngre enn luften rundt, slik at den vil synke til bunnen av bollen. Ettersom reaksjonen går, vil mer og mer karbondioksid fortsettes å lages, og sakte med sikkert fylle opp bollen. Når det har kommet såpass høyt som opp til stearinflammene, vil flammen(e) slukke fordi det mangler oksygenet i luften.

                                    Karbondioksid er en fargeløs, luktfri gass. Det forekommer i atmosfæren i mange planeter, til og med den til jorden. På jorden, må alle grønne planter ha karbondioksid fra atmosfæren for å kunne leve og vokse. Dyr produserer gassen når kroppen deres overfører mat til energi i levende vev. Dyr frigjør gassen karbondioksid til atmosfæren.
                                    Karbondioksid blir også laget ved å brenne alt som inneholder karbon.
                                    Slike stoffer er for eksempel kull, gass, olje og tre.
                                    Nedbryting av planter og dyr gir også karbondioksidgass
                                    I atmosfæren, utgjør karbondioksid mindre enn 1 % av luftens sammensetning.


Salt- vulkan

Utstyr:                        Et syltetøyglass

                                   Vegetabilsk olje
                                   Salt
                                   Vann
                                   Konditor- farge ( hvis du vil, trenger ikke).

Fremgangsmåte:         1) Hell omtrent 3 cm av vann i glasset
2) Hell i 1/ 3 kopp vegetabilsk olje i glasset. Når alt har satt seg, vil
     oljen ligge på toppen, eller vannet ligge på toppen??
3) Hvis du vil , tilsett en dråpe av konditorfarge til glasset. Hva skjer?
     Er dråpen av konditorfarge i vannet, eller i oljen?
4) Ta i bare litt salt i glasset ( tell til 5 eller noe lignende, før du slutter å
     helle saltet).


Spørsmål:                    Hva skjer med konditorfarge-dråpen?
                                   Hva skjer med saltet?

                                  
Svar:                           Dette forsøket ligner på lava- lamper, som man kan kjøpe i lampebutikker. Disse lampene er lange, tynne glass fylt med væske og en spesiell type farget voks som settes over bunnen på lampen.
                                    Når lyspæren slåes på, vil lampen lyse- væsken varmes opp, og voksen vil begynne å smelte. Bobler av voksen vil da stige til toppen.  Når voksen varmes opp, vil den utvides litt, og siden voksen vil ha samme veksten, men brer seg over et større volum, vil den da ha mindre tetthet. På toppen av lampen vil voksen kjøles ned, og synke ned i lampen igjen- om og om igjen.

                                    Hvorfor flyter oljen på vannet?
                                    Olje flyter på vannet fordi en dråpe av olje er lettere enn en dråpe av vann av samme størrelse. En annen måte å si det på, er at tettheten av olje et mindre enn tettheten av vann. Tetthet er et mål på hvor mye et gitt volum av noe, veier. Ting som har mindre tetthet enn vann, vil flyte på vannet, mens ting som har høyere tetthet enn vann, vil synke.
Selv om både olje og vann begge er væsker, er de det vi kjemisk kaller ” uløselige”. Det betyr at de ikke blandes med hverandre.

                                    Hva skjer når saltet helles i oljen?
                                    Salt er tyngre enn vann, slik at når du heller  saltet i oljen, vil det synke til bunnen av blandingen, og ta med seg en dråpe av olje,. I vannet vil saltet starte å løse seg. Ettersom saltet løses, vil oljeboblen ( som saltet tok med seg ned), slippes, og flyte på toppen.


Super- eggeskall


Utstyr:                        4 egg
                                    Teip
                                    Bøker

Fremgangsmåte:         1) Knekk forsiktig av enden på fire egg, og hell ut det som er igjen på
    innsiden av skallene
                                    2) Teip rundt kanten på eggene.
                                    3) Legg de fire eggene på et bord, med den avbrekte siden mot
     bordplaten. De fire eggeskallene skal legges slik at de former et
     rektangel.
                                    4) Nå, gjett hvor mange telefonkataloger det går opp på toppen av disse
    eggeskallene, før de brekker.

Spørsmål:                    Hvor mange telefonkataloger går det på toppen av eggeskallene?
                                   Hvordan har det seg at eggeskallene er så sterke ( at de tåler så mye
kraft).

Svar:                           Arker ( halvkuler), selv om de er laget av eggeskall, er sterke fordi de
utøver horisontal så vell som vertikale krefter for å stå mot trykket av
tung kraft.
Kronen på eggeskallet kan støtte mange tunge bøker, fordi kraften
fordeles jevnt utover eggets struktur.



Hemmelige bjeller

Utstyr:                        Saks

                                   Tråd
                                   Kleshenger i stål
                                   Et bord ( eller vegg, eller dør)
                                   Metall skje

Fremgangsmåte:         1) Med saksen, skal du klippe tråden ca 1 meter lang ( litt lengre for
     voksne som gjør samme forsøket).
2) Hold de to endene av tråden sammen, disse skal du holde en i hver
    hånd (en ende i hver hånd). Snoren knutes rundt fingeren din, slik at
    den er festet uten at du trenger å holde fast i snoren.
3) På midten av snoren lager du en løkke som du  fester kleshengeren i .
                                   4) Sving kleshengeren slik at det forsiktig dunker bort i et bordbein, en
    vegg eller en dør. Hvordan høres det ut? Du hører kanskje ikke så
    mye.
5) Nå, putt snorendene opp mot øret ditt ( ikke putt fingrene i øret!).
    Dunk nå kleshengeren forsiktig borti bordbeinet ( eller veggen eller
    døren, eller hva du nå bruker ), på samme måte som tidligere.
6) Hva høres det ut som? kirkeklokker? eller andre slags bjeller?
7) Hvis du vil vite hvordan en skje høres ut, kan du bytte ut det med
     kleshengeren. Du kan også prøve med andre ting fra kjøkkenet. 
 
Spørsmål:                    Hva skjer når du hører lyden?
                                  

Svar:                           Du hører lyd når vibrasjoner kommer inn i hodet ditt, og stimulerer
            nerver som sender elektriske signaler til hjernen din.
            Anta, for eksempel, at du dunker på en tromme. Trommehodet vil starte
å vibrere. ettersom trommehodet vibrerer, vil det dunke borti
luftmolekyler og starter å vibrere de frem og tilbake. De luftmolekylene
som ble dunket til, dunker borti andre luftmolekyler som begynner å
bevege seg. Kjedereaksjonen av bevegende luftmolekyler bærer lyden
gjennom luften i en serie av pulserende  trykkbølger som vi kaller LYD.

Lydbølger bærer vibrasjoner fra trommen, og inn til øret ditt. Inni øret
ditt, vil bevegende luftmolekyler dytte på trommehinnen og få det til å
vibrere. Deretter vi trommehinnen dytte på beinene i mellomøret ( det
minst beinet i hele kroppen). Disse beinene vil dytte videre på en tynn
membran som dekker åpningen til det indre øret. Det er bevegelsen av
denne hinnen som lager trykkbølger i væsken inni sneglehuset
( cochlea), hvor små sensoriske hår, overfører  disse bølgene til
elektriske  signaler som vil vandre gjennom hørselsnerven til hjernen.
Når disse bølgene når hjernen din, vil du kunne høre trommeslaget.
                                  
                                   Når du trekker i snoren, eller at den beveger seg ved at du dytter
kleshengeren borti bordbeinet, vil tråden begynne å vibrere. For at den
lysen skal nå ørene dine, må vibrasjonene i tråden, dytte på luft-
            molekyler  for å lage lyd- bølger. Men, tråden er ikke så veldig stor, og
den klarer derfor ikke å dytte på så veldig mange luftmolekyler. Slik at
lyd- vibrasjoner ikke transporteres så lett fra tråden til luften.

Når tråden er nærme øret ditt, kan lyden ta en mer direkte vei inn til
øret, heller enn å reise gjennom så veldig mye luft først. Lyden vil
heller transporteres gjennom hendene dine, gjennom huden, og direkte
til væsken  i colea, i det indre øret.
Som resultat av den korte transportveien, vil lyden du hører, være
høyere og tydeligere. 



Opp- periskop

Utstyr:                        2 tomme melkekartonger

                                   2 små lommespeil ( best med flate)
                                   Kniv
                                   Linjal
                                   Blyant eller Penn
                                   Maskerings- teip

Husk:                          En kniv kan være veldig, veldig skarp, og det er lett å skade seg under
bruk av kniv.  Det er viktig å få en voksen til å gjøre alt det arbeidet
som må til med kniven

Fremgangsmåte:         1) Bruk en kniv til å skjære rundt toppen av hver melkekartong, for å ta
                                        bort ”taket” av melkekartongen.
                                   2) Kutt et hull i bunnen av en side på melkekartongen ( bare som et lite
    kikkehull -5 cm høyt, og 1 cm igjen på siden av hullet).
                                   3) Legg kartongen på siden, slik at du kan kutte på hver side av
                                        åpningen som du laget i stad. Hvis du har lagt melkekartongen ned,
     slik at hullet du kutte ut i stad, ligger mot høyre, så skal du kutte på
     skrått på siden som ligger opp mot deg. Du skal kutte slik at du har
     en trekant, hvor den miste spissen peker mot åpningen fra tidligere.
     Her å du få en voksen til å hjelpe deg, siden den minste spissen skal
     være kuttet i nøyaktig 45 grader.
4) Du skal nå ha fått en liten sprekk på hver side av sidene på
    melkekartongen ( du må selvfølgelig gjøre dette på den andre
    motstående siden av melkekartongen også), slik at du kan skyve et
    lite lommespeil inn i melkekartongen.
5) Nå skal du gjøre det samme med den andre melkekartongen, helt
    frem slik at du til slutt har to like melkekartonger, uten tak, med
    en liten åpning, og med et speil skjøvet på skrå inn  , slik at du vil se
    et speil når du kikker inn i den første åpningen som ble klippet ut.
6) Det kan være lurt å teipe igjen hullene som du laget istad, etter at
     speilet har blitt satt inn, slik at speilet ikke detter ut.
7) Til slutt skal melkekartongene dyttes inn i hverandre, slik at begge
     speilene peker samme vei. Dette kan høres litt vanskelig ut, men den
     ene kikkeåpningen skal altså peke til høyre, og være på bunnen,
    mens den andre kikkeåpningen skal peke til venstre, og være på
    toppen av melkekartongen.
8) Når du nå ser gjennom det nylagede periskopet ditt, skal du kunne se
    hva som foregår i det øverste åpningen- noe som kan være spennende
    hvis du holder periskopet over f.eks et høyt gjerde.
    Hvis du ser i det øverste hullet, kan du f.eks. se hva som skjuler seg
    under bordet.

Spørsmål:                    Hvordan virker periskopet?

Svar:                           Lys reflekteres alltid bort fra speilet ved samme vinkelen som det
treffer speilet ved. I periskopet ditt, treffer lyset det øverste speilet ved
45 grader , og reflekteres bort med den samme vinkelen, som spretter
videre til det nederste speilet. Her treffes lyset i en vinkel på 45 grader,
og reflekteres derfor videre i 45 grader, og treffer øyet som kikker inn i
kikkehullet.
Det er mulig å lage et høyere periskop også, men det eneste som er, er
at bildene blir mindre og mindre, so høyere du lager periskopet.
I ubåter hvor de bruker periskop, er det også satt inn forstørrelsesglass
for å lage det reflekterte bildet større. 


Fargeomslag

Utstyr:                        800 ml begerglass

                                   400 ml begerglass
                                   Termometer
                                   Stoppeklokke
                                  
                                   HIO3 – løsning
                                   Stivelsesløsning
                                   Na2S2O5- løsning

Fremgangsmåte:         I et 800 ml begerglass tilsettes:
                                   100 ml H2O + 100 ml HIO3- løsning + 25 ml stivelsesløsning

                                   I et 400 ml begerglass tilsettes:
                                   200 ml H2O + 25 ml Na2S2O5- løsning

                                   Temperaturen avleses med termometer, og løsningene slås sammen.
                                   Ved 20 ° C kommer blåfargen etter 35 sekunder. 
Hvordan kan salt brukes for å nedsette frysepunktet for vann??

Utstyr:                        2 papp- kopper

                                   salt
                                   vann
isbit

Fremgangsmåte:         Test # 1:
1)      Ta 2 kopper med vann
2)      Putt 1 ss med salt i en av koppene
3)      Ta begge koppene i fryseren
4)      Sjekk koppene omtrent hvert tiende minutt. Kan du gjette deg hvilken kopp som vil fryse først.

Test # 2:
1)      Finn frem en isbit, og saltbøssen
2)      Plasser isbiten på en tallerken, og begynn å strø salt over isbiten. Skjønner du nå hvorfor folk strør salt på de isete veiene?

Spørsmål:                    Hvordan kan salt brukes for å nedsette frysepunktet for vann??


Svar:                           Ja, salt nedsetter frysepunktet til vann. Normalt vil vann fryse når
temperaturen når 0 °C. Når du blander salt med vann, kan du faktisk
nedsette vannets frysepunkt. Saltvann vil fryse, men temperaturen må
være kaldere enn for normalt vann. Hvor mye kaldere?? Det avhenger
av hvor mye salt du putter i vannet. Jo mer salt du tar i vannet, jo lavere
må temperaturen være for at vannet skal kunne fryse.

Har du noen gang lagt merke til hvordan folk strør salt på glatte veier for å forhindre at isen skal smelte. Vanligvis er resultatet en stor haug av  slafs laget av smeltet snø og iskrystaller.
Og hvorfor fryser innsjøer og bekker til, mens havet alltid forblir flytende? Alt dette er forklart ved saltet som finnes i vannet.



Gå med strømmen
- spinn flasken for å se fine surrende figurer

Utstyr:                        En klar plastikk flaske eller et syltetøy- glass med en tett lokk

                                   Flytende hånd- såpe som har glycol stearat i ( ikke glycol distearat- les
bak på innholdsfortegnelsen).
vann
Konditor- farge
Klar teip

Fremgangsmåte:         1) Fyll en flaske eller et syltetøyglass omtrent 1/ 4 full med flytende såpe. Tilsett noen dråper med konditor- farge. Når du snurrer på flasken senere, vil fargingen gjøre det enklere å se mønstrene.

3)      Skru på kranen slik at du kan får en liten stråle av vann. Sett flasken under den lille vann- strålen ( Hvis du skrur på mye vann ut fra kranen, vil du få skum, som du ikke vil ha akkurat nå). Pass på at vannet fyller hele flasken helt opp til toppen.
4)      Skru på korken på flasken. Snu flasken opp ned noen ganger for å blande såpen og vannet. Hvis du får skum, skal du ta av korken og fylle i mer vann i flasken. Skummet vil da renne over toppen på flasken. Skru på korken igjen
5)      Tørk rundt flasken, og surr teip rundt slik at flasken ikke lekker.
6)      Spinn flasken rundt sakte
6)   Hva ser du? Hva skjer når du stopper å snurre rundt på flasken? Hva
skjer når du spinner flasken rundt raskt. Prøv å riste på flasken opp og ned, eller fra side til side. Hvilke mønster kan du se inni flasken?
6)      Hvis væsken inni flasken ser ut som en jevn farge, bare rist mer på
flasken for å lage flere mønstre. Hvis korken på flasken er helt tett,
kan denne leken vare i flere år.

Spørsmål:                    Hvordan kan du se mønster i vannet?
                                   Hvilke mønster kan du se i flasken?
Hva er så spesielt med disse mønsterene?

Svar:                           Normalt, kan du ikke se hvordan vann beveger seg inni en fylt flaske.
                                   Vann som beveger seg i en retning, ser lik ut som vann som beveger seg
 i en annen retning. Men glycol stearat, det kjemiske stoffer i såpen,
 gjør at du kan se mønster i vannet.
           
 Når du snurrer flasken sakte rundt, vil du kanskje kunne se små
 strømmer i vannet. Når lag av vann beveger seg sakte og rolig  forbi
 hverandre, får du dette mønsteret som vitenskapelig kalles laminær
 strøm.
 Når du så plutselig slutter å snurre rundt på flasken, eller når du snurrer
 den veldig raskt, kan du se mange virvelstrømmer and bølge- mønster.
 Når et vann- lag beveger seg raskt forbi et annet lag, fører dette til
 turbulens, som du kan se som vivelstrøm- mønster.

Når mennesker lager flymaskiner, biler, båter, golf- baller og andre ting
som beveger seg  gjennom luft eller vann, må de studere mønstrene ved
å blåse luft gjennom vann ( for å late som om det er f.eks selve båten
som beveger som gjennom vannet). Forskjeller i luftstrømmene eller
vannstrømmene kan påvirke hvor fort et fly beveger seg, hvor mange
liter bilen bruker per mil, eller hvor langt en golf- ball går, når du slår
den med golfkøllen.




Hjemmelaget barometer

Utstyr:                        Måleglass

                                   Vann
                                   Konditorfarge
                                   Brus- flaske
                                   Markør- penn

Fremgangsmåte:         1)   Fyll et måleglass med vann og tilsett litt konditorfarge
5)      På en regnværsdag, snu en tom brus- flaske opp ned  i      måleglasset.
6)      Pass på å bruke en flaske av riktig størrelse. Flasken skal passe ned
      i måleglasset slik at toppen på flasken ikke rører bunnen på koppen.
7)      Pass på at nivået av vannet i måleglasset, også står på det samme
      nivået i flasken også ( eller at det i hvert fall er noe vann i flasken
      også).
8)      Marker en linje på koppen for å merke vannivået i flasken.
9)      Når regnværet er over, og været har litt finere, kan du undersøke vannivået i falsken.

Spørsmål:                    Forandret vannivået seg før og etter regnværet?

Svar:                           Mengden luft inni flasken er bestemt av det atmosfæriske trykket for
dagen som flasken ble snudd på hodet ( opp ned i måleglasset). Trykket
på overflaten avhenger av det nåværende lufttrykket. Ettersom været
forandrer blir tørrere, vil luft- trykket øke, og tvinge vannet til å stige i
flasken.

Kromatografi

Utstyr:                        Små glasskrukker

                                   Papirklyper eller klesklyper
                                   Trekkpapir
                                   Pipette ( eller et sugerør, men vær forsiktig)
                                   Blekk og konditorfarger

Fremgangsmåte:         1) Bland en eller flere fargestoffer  i flere små glass eller skåler
                                   2) Legg strimlene av trekkpapir ved siden av hverandre, og drypp en
                                       fargedråpe på enden av hver strimmel.
            3) Heng strimlene (med klypene) ned i et glass,  at papiret når så vidt
    ned i vannet i glasset. Prikken som ble laget på papirstrimmelen skal
    være ned i vannet.   

Spørsmål:                    Hva skjer med papirstrimlene etter en liten stund

Svar:                           Vannet vil få fargestoffene til å vandre gjennom papiret, noen fort, noen
                                   langsomt. De kan skilles i forkjellige fargede bånd. De ulike stoffene
                                   vandrer gjennom et absorberende materiale med forskjellig materiale. "

Kilde:  http://viten.ntnu.no/lagdinegen/kjemi_eksperimenter.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar