søndag 13. mai 2012

Etherpad; skrive i naturfag


NDLA har et fantastisk verktøy for å variere skriving i naturfag. Etherpad er et samskrivingsdokument hvor elevene kan skrive i samme dokument i sanntid fra hver sin PC. De kan sitte hjemme eller i klasserommet. Dokumentet opprettes raskt ved å klikke på denne lenken http://samskrive.ndla.no/ .
Da opprettes et dokument og elevene trenger bare å skrive inn adressen i nettleseren for å få tilgang til dokumentet. For å kunne følge skrivingen pleier jeg å opprette dokumentene på forhånd og legge lenkene på fronter.

Når de skriver i klasserommet pleier jeg å følge alle dokumentene fra min PC. Jeg bruker da chat-funksjonen for å kommentere underveis. Jeg kan gi de oppgaver som å skrive en tekst som forklarer et begrep, lage en kildeliste, lage en problemstilling osv. Elevene synes dette er veldig inspirerende, de diskuterer livlig i chaten og er kritiske til hva som blir skrevet. De er også flinke til å inspirere hverandre.

Min mulighet til å kommentere umiddelbart i prosessen gjør også at produktet som leveres inn blir bedre. Elevene har på egenhånd begynt å bruke verktøyet i samarbeid i flere fag. Legger ved et klipp jeg fant på youtube som viser hvordan det virker og kan brukes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar