mandag 22. november 2010

Les om skumle MONSTERØGLER!!!!


Photo by Sam Wise
 På vår skole har vi fokus på lesing i år.  Lesing er selvfølgelig en viktig ferdighet også i naturfag. Fagboken vi bruker har mange fine bilder og enkle tekster, ofte tenker jeg at endel av elevene får lite utfordringer.  Det er også vanskelig å finne fagartikler som er enkle nok. På naturfag.no ligger et leseopplegg som jeg med hell har brukt på mine elever. Det er en artikkel som handler om utgraving av monsterøglene på Svalbard. Og monsterøgler er jo kjempe kult!

For å jobbe med førforståelse diskuterer vi bilder og overskrifter. Deretter leser elevene gjennom og streker under alt som beskriver Pliosauren. Vi diskuterer resultatene og elevene mener at artiklen handler om Pliosaurer. Så ber jeg de lese en gang til, denne gangen stryker de under metoder og informasjon om forskerne. Elevene opplever nå at teksten forandrer seg, for de finner minst like mye informasjon om forskerne og metodene.

Min erfaring er at elevene får en oppvekker i hvor viktig det er å ha et fokus når man leser. Dersom man ønsker å utvide opplegget fins det også påstander til drøfting på ulike nivåer. Disse er kjempe gode.

Artikkel og opplegg finner du her: http://www.naturfag.no/uopplegg/vis.html?tid=1211424
(Det står at det passer best på barneskole, jeg syns det passer like godt på ungdomskolen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar