Inspirert av artikkelen fra naturfag.no
"Hvordan tilrettelegge for argumentasjon i undervisningen" laget jeg et spørsmål til prøven vi hadde om celler. Spørsmålet krever refleksjon og argumentasjon. Det som også er fint er at det kan løses på ulike nivåer. Spørsmålet dreier seg om organismen Euglena som har egenskaper som kan knyttes til planteceller, dyreceller og bakterieceller.
Spørsmål:
Bruk informasjonen nedenfor til å bestemme om den encellede organismen Euglena er dyr, plante eller bakterie. Forklar hvorfor.
Euglena har to ytre lag | Euglena er vanligvis grønn
| Euglena har vakuole | Euglena er lyssensitiv |
Euglena har cellekjerne | Kloroplaster gjør at cellen kan drive fotosyntese | Euglena kan lage sin egen mat | Cellekjernen inneholder DNA sog kontrollerer celleaktiviteten |
Euglena kan ta opp mat fra omgivelsene | Euglena svømmer i vannet
| Euglena lever i tjern og søledammer | Euglena er temperatur sensitiv |
Kilde: http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=1219017&within_tid=1452314
|
Photo by: Stepjo |
Siden mine elever bare er 13 år tok jeg bare med et utvalg av argumentene. Spørsmålet er fint ved at elevene får anvende kunnskapen sin på et konkret problem.Min erfaring er at de svakeste elevene finner argumenter som støtter det de mener, mens andre problematiserer påstanden sin i større grad. Som etterarbeid var det fint å ta diskusjonen i klassen.
nei
SvarSlett