onsdag 23. mars 2011

Digital kompetanse 1

Brukt verktøyet på glogster.com
Er det flere enn meg som syns det er vanskelig å tolke begrepet "digital kompetanse"??? Det er nok både tekniske ferdigheter og å kunne bruke ressurser som fins. Jeg må innrømme at jeg synder litt her og gir elevene få digitale utfordringer.  Men nå har jeg funnet en hjemmeside som heter The EMERGING Top 100 Tools for Learning 2011 List. Dette er en fantastisk inspirerende ressurs. Her er det masse spennende programvare. De fleste er gratis. Jeg har prøvd ut endel av dem, kanskje du også blir inspirert.
  • www.glogster.com- En side for å lage plakater. Uendelig mange maler, bilder og grafiske elementer. Dette vil ta veggavisene til nye høyder. Jeg viste dette til elevene mine og en av dem sa "tusen takk for at du viste oss dette" :) Der er jo søte...
  • www.blogger.com- Et svært enkelt verktøy for blogging (det jeg bruker i denne bloggen)
  • www.getdropbox.com- Hjelper deg å få tilgang til de samme filene fra flere datamaskiner
  • www.wikispaces.com- Lag en egen naturfagswiki med elevene
  • http://www.mindomo.com- La elevene lage digitale tankekart.


2 kommentarer:

  1. Hei!
    Har du noen presentasjoner gjort med gloster som du kan dele? Hadde vært artig å se hva du har gjort/hva programmet klarer

    SvarSlett
  2. Jeg har desverre ikke laget noe som egner seg her. Hvis du sjekker http://www.glogster.com/top/ så finner du flere eksempler. Glogster for lærere, med eksempler og tutorials finner du her: http://edu.glogster.com/. Jeg viste programmet til elevene mine og de syns det var kjempe gøy og inspirerende.

    SvarSlett