mandag 14. mars 2011

Man trenger ikke alltid vurdere alt

Inspirert av norsklærere har jeg nå bestemt meg for at jeg denne gangen ikke skal vurdere hele naturfagsrapporten. Det kan bli mye å vurdere 90 stk. rapporter grundig hver gang. Denne gangen har elevene fått vite at jeg kommer til å vurdere deres evne til å kommunisere og drøfte. Jeg har laget dette skjemaet for kjennetegn på måloppnåelse.


Du har fått til noe
Dette er ikke dårlig
Dette er svært godt
Kommunikasjon
Du kan beskrive forsøk og resultater med dine egne ord.
Du kan beskrive forsøk og resultater med dagligdagse ord og noen steder naturfaglige ord.
Du er trygg på og bruker naturfaglige ord og begreper i rapporten. Du skriver på en objektiv og nøytral måte.
Du kan gjengi deler av forsøket.

Du kan gjengi hele forsøket.
Du kan gjengi hele forsøket og skriver på en måte som er lett å forstå.
Drøfting
Du kan vurdere om et forsøk var mislykket. Foreslår enkle og åpenbare forbedringer.

Du kan vurdere feilkilder i et forsøk. Foreslår enkle og åpenbare forbedringer.

Du kan drøfte feilkilder og vurdere et forsøks styrker og svakheter. Og kan komme med forslag til forbedringer

Du viser forståelse for hva øvelsen handler om.
Du kan knytte noe teori til forsøket .

Du kan drøfte resultatet ved å trekke inn annen faglig kunnskap.

4 kommentarer:

  1. Syns det er mye interessant på denne bloggen :) Kommenterer aldri, men du skal vite at jeg leser alt du skriver.
    Hilsen naturfagslærer på 7.trinn

    SvarSlett
  2. Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding. Det inspirerer meg til å fortsette og skrive på bloggen:)

    SvarSlett
  3. Hei
    Jobber med Vurdering for læring rettet mot seks kommuner og 18 skoler. Finner mye bra stoff på sidene dine.
    Hilsen Erik

    SvarSlett
  4. Hei Erik! Spennende jobb du har. Hadde vært fint å høre om noe av det du tenker om området. Hilsen Josefine

    SvarSlett